Jak sprawdzić stronę pod SEO? Zdecydowałeś się na promocję swojej strony w wyszukiwarkach? Świetnie! Ale nie spiesz się, aby rzucić swój budżet reklamowy: najpierw sprawdzić swoje możliwości pod kątem błędów i problemów. Dziś opowiemy, czym jest audyt SEO strony internetowej: dlaczego i jak należy go przeprowadzać oraz jakie usługi i programy można do tego wykorzystać.
Co to jest SEO?
Jest to zestaw działań mających na celu zwiększenie znaczenia strony w wyszukiwarkach, a co za tym idzie, przyciągnięcie potencjalnych klientów. Audyt strony to ocena jakości strony internetowej według określonych kryteriów: analizujemy stronę i sprawdzamy jej zgodność z wymaganiami wyszukiwarek, które określają jakość strony. Wszystko to pozwoli nam zrozumieć, co dokładnie należy zrobić, aby poprawić ranking stron i przyciągnąć do witryny więcej użytkowników z wyszukiwarek.
Dlaczego potrzebuję audytu SEO?
Audyt to nie tylko identyfikacja błędów na stronie. Analiza SEO pozwala ocenić, czy wyszukiwarki „lubią” Twoją stronę i które ze znalezionych błędów należy poprawić. Dzięki takiej analizie możesz nie tylko ocenić perspektywy swojego projektu, ale także wskazać priorytetowe edycje i modyfikacje, które trzeba wdrożyć.
W zależności od tego, jak wyszukiwarka oceni Twoją stronę, zależy miejsce, w którym Twoja witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Jeśli jakość strony jest niska, może ona zostać usunięta z wyszukiwarki i nie pojawić się w wynikach. Audyt identyfikuje strony, które wymagają poprawy i może być wykorzystany do sporządzenia listy tego, co należy zrobić z witryną.
Jeśli wyszukiwarka uzna, że strona nie ma wystarczającej jakości podczas przeglądania witryny, nie jest ona już brana pod uwagę w rankingu stron w momencie, gdy użytkownik otrzymuje wyniki dla swojego zapytania.
Audyt może być bardzo korzystny w przypadku, gdy kondycyjnie „złe” strony uniemożliwiają dobrym stronom znalezienie się w rankingu. Na przykład, sklep internetowy może zwiększyć ruch docelowy poprzez naprawę stron produktów, które są postrzegane przez wyszukiwarki jako dublujące się ze względu na niewłaściwy projekt lub niską jakość. Audyt pomaga wyłapać takie strony, a drobne zmiany na nich przyniosą ruch.
Okazuje się, że głównym celem audytu jest identyfikacja najbardziej dostępnych sposobów na zwiększenie ruchu na stronie jako całości oraz na konkretnych podstronach w szczególności. Po przeprowadzeniu audytu warto sporządzić plan pracy i wyróżnić te, które przyniosą największy efekt przy najniższym koszcie wdrożenia.
Przyczyny niskiej pozycji witryny
Niska pozycja strony w wyszukiwarce może być wynikiem nie tylko konkretnego błędu, ale także kombinacji czynników. Dlatego nie należy wykluczać drobnych poprawek, które mogą wydawać się nieistotne. Kiedy wszystkie najważniejsze prace są wykonane, wprowadzanie poszczególnych poprawek może sprawić, że strona będzie bardziej istotna dla wyszukiwarek w sumie szacunków strony w porównaniu z konkurencją.
Dlatego przed rozpoczęciem pracy nad optymalizacją strony należy wykonać audyt i naprawić zidentyfikowane błędy, aby wyczyścić tło i zrozumieć, co dzieje się z witryną w wyniku określonej pracy promocyjnej.
Jak przeprowadzić audyt strony pod SEO?
Przed przeprowadzeniem audytu SEO należy dokładnie zbadać stronę, jej specyfikę i zagłębić się w tematykę. Nie ma uniwersalnej listy kontrolnej lub szablonu, który pasowałby do każdego projektu. Istnieją jednak wspólne podejścia do tego, jak przeprowadzić analizę witryny.
Do wstępnej analizy wystarczą te narzędzia:
- Crawler do oceny witryny (program do indeksowania stron witryny. Przykłady – Screaming Frog SEO Spider, Netpeak Spider lub Site Analyzer)
- Pasek RRS (wtyczka przeglądarki od Google do analizy wskaźników SEO witryny). Przydatne zarówno do oceny Twojej witryny, jak i konkurencji.
- Paski narzędzi dla webmasterów Google czy Yahoo.
W dobrej witrynie liczba zaindeksowanych stron w Google czy Yahoo powinna być w przybliżeniu taka sama. Google pokazuje całkowitą liczbę stron (wszystko, co znalazł robot wyszukiwarki).
Co jeszcze analizować?
Jednym ze wskaźników jakości witryny dla wyszukiwarek jest liczba linków do Twojej witryny z innych zasobów.
Dzięki Linkpad możesz powierzchownie ocenić profil linków witryny. Jak to działa? Są roboty, które surfują po Internecie i zbierają dane o linkach do baz danych – są to Ahrefs, Serp Stat, Majestic, Linkpad. Żadna z tych usług nie zawiera pełnych informacji, ponieważ roboty nie mogą ogólnie ominąć całego Internetu (a także robotów wyszukujących). Wiąże się to również z opóźnieniem – umieszczony link może nie zostać zaindeksowany od razu. Dlatego analizując wykres linków należy mieć na uwadze, że dla wzrostu widocznego na wykresie w rzeczywistości linki zostały wysłane 1-2 miesiące temu.
Sprawdź nagłówek H1
Nagłówki H1 to słowa, frazy lub frazy, które podsumowują znaczenie tekstu. Nie musimy czytać całego tekstu artykułu, żeby zrozumieć, o czym będzie. Zaglądamy do nagłówków i podtytułów i decydujemy, czy ten materiał jest dla nas interesujący, czy warto go przeczytać.